Dejt med 60+

Lyckligtvis pratar jag inte om någon utdaterad tant och en dejt i vanlig bemärkelse.....jag pratar givetvis fiske!
Daniel och jag hade bestämt oss för att ta ett sista varv i Övik innan båten skulle tas hem. Jag plockade ut en semesterdag och laddade till tusen åkte vi upp till Daniels stuga. Först en snabb rensning av båten och därefter sjösättning inne i Åvika. Vinden hade redan vid 9-tiden kommit igång kraftigt, det kändes lovande. Daniel sa med lagom allvar och lagom skämtsam ton att idag skulle vi plocka 50 gäddor! Vårt tidigare rekord låg på 25st i båt under samma dag så jag tog det hela inte alltför allvarligt. Redan vid första ankringen började huggen komma, och så fortsatte det hela dagen! Nästan vart vi än ankrade till fick vi fisk. Ingen av oss hade ro eller lust att fika så när det äntligen blev dags för lunch var vi hungriga som tok. Facit under de tre första timmarna var 26 avkrokade gäddor! Fyra korvar och en lättöl senare var det dags att sikta på 50, vi körde vidare till Beckfjärden, vid det här laget hade blåsten nästan blivit storm....Det blev svårfiskat vid de platser vi brukar fiska på i Beckfjärden och vi gav oss tillbaka till Åvika efter kanske 2timmar. Där fortsatte huggen att komma. När vi hade uppnått 50st hade vi fortfarande tid kvar och tankarna började glida iväg mot 60....När vi bestämde oss för att packa ihop var klockan 19.15 och vi konstaterade glatt att vi tagit rekord rejält, 62st under en dag!! 32 till Daniel o 30 för mig.
Toppnoteringen var 5kg och jag hade två st kring 4kg. Vilken dag, den kan man leva på ett tag!

Daniel 218
Niclas 199
Jerker 142

Bollstafjärden 2009-09-15

För att teta något annat vatten i närheten åkte vi en snabb sväng till Bollstafjärden för att prova lyckan lite.
Betade av en del djupkanter och några näckrosbälten utan resultat. Vi åkte längst in i viken och kryssade mellan stockar och grunda vassruggar. Niclas hann iafa få två st medan jag bara fick en liten. Vi avslutade med kastande kring "malmbergs kajen"....utan resultat.

Dåligt fiske 2009-09-09

Vid samma tidpunkt förra året hade vi ett fantastiskt gäddfiske uppe vid Sandslån. I hopp om att det skulle ha kommit igång igen på allvar åkte jag och Niclas iväg en kort sväng efter jobbet. Två timmar senare insåg vi att det var riktigt svårfiskat och att det inte stod mkt fisk där. Niclas knep en liten rackare under de första fem minuterna och därefter kände vi ingenting.

Nu väntar vi med spänning på sista helgen i September, då blir det Sörle!

Niclas 189
Daniel 186
Jerker 112

Norafjärden 2009-09-03

Årets första fisketur till Norafjärden, och ja det finns en anledning till att jag inte varit dit tidigare i år. Norafjärden ser ut att kunna hålla nästan hur mkt gädda som helst, men ändå slutar det alltid i besvikelse. Hur som helst så var det skönt att ta lite kompledigt och åka på fisketur istället. Vi kom igång med fisket vid fyra tiden och höll på till klockan var åtta, då började det bli ganska mörkt ute. Vi testade lite olika platser en bit in i fjärden, vi fiskade både djupt och grunt och efter djupkanter, men ingen fisk.... Mot slutet av kvällen hittade vi en grund vasskant där vi fick lite smågäddor och vi slapp bli ff. Det blev ill slut 3 för mig o 1 för Niclas samt en abborre.

Niclas 188
Daniel 186
Jerker 112
Johnny 61

Piggen!Härligt på sjön!Står det någon i vassen?

KvällssolBåtchefenDet blev mörkt

Kort sväng och aktuell ställning 2009-09-03

I Söndags åkte jag iväg en kort sväng upp i älven för att se om fisken blivit lite piggare eftersom vattentempen sjunkit en aning. Det enda som hände var att jag fick en mini-gädda. Det roliga med den var iafa att jag med den ligger en fisk över mitt eget personbästa på antal under en säsong.

Niclas 187
Daniel 168
Jerker 109

Liten sak

Övik 2009-08-25

Niclas och jag bestämde oss för att ta semester och ta en heldag i Övik och Beckfjärden.
Vi åkte tidigt från Kramfors och kom igång med fisket kring 9-tiden. Väldigt lugnt på vattnet och flera timmar gick innan det blev känning. Vi kämpade nästan hela dagen och när vi åkte tillbaka till Daniels stuga hade vi bara fått 3st. Vi bestämde oss för att pröva lyckan inne i Åvikefjärden innan vi packade ihop. På 1,5h hade vi fått totalt 13st och började känna oss nöjda! Det mesta som krokades av var väldigt smått, toppnoteringen blev 2,7kg. Som vanligt var det Niclas som fick flest med 7st. Tack Daniel för lånet av båten!
BåtenLugnt på vattnetLiten gäddaTur att det är gott med korv!Gräsmonster!

Trolling Kyrkviken 2009-08-18 + Snabbtur Köja 2009-08-20

Åkte ut efter jobbet med Niclas för att försöka trolla upp en stor gris. Hade tidigare på dagen tagit fram mört som vi tänkte använda som bete. Vi körde med 2st spön vardera. Niclas höll precis på att lägga ut sitt andra spö när det högg på hans paravan. En lagon fin gädda på kanske 3kg krokades av och vi började om att lägga ut grejerna. Innan Niclas hunnit lägga ut spö nr 2 högg det igen på paravanen, denna gång var det en liten abborre som gett sig på hans wobbler. Allt detta hände inom ca 10min från det att vi började. Därefter följde ett antal händelselösa timmar utan hugg. Vi gjorde ett kort försök innan skymning att kasta lite jerkbeten. Jag hade några hugg på en special jerk-gäddfluga som jag tillverkat några dagar tidigare, men tyvärr ingen som bet sig fast riktigt.
AbbareUtrustning
Några dagar senare åkte jag och Daniel iväg till Sandslån och Köja för att prova lyckan, det blev en kort tur efter jobbet. Det enda som hände var att jag återigen hade ett antal hugg på mitt hemgjorda bete, i övrigt var det helt dött.