De stora har lämnat grundområdena

Igår blev det en kvällstur igen. Vi startade en bit ut i älven där vi tidigare haft lite känning av gädda, men ganska snabbt tröttnade vi och kunde inte hålla oss från att åka till Sandslån.....igen!

Det var grymt fint väder och det var t-shirt som gällde ända fram till 21.30 tiden. Gäddan var hyfsat på hugget så när jag säkrat att slippa bli FF(se tidigare inlägg) blev jag sugen att kasta med lite annat än jerkbaits. Körde lite popper eftersom det var relativt grunt där vi fiskade samt min gigant-musky-spinnare....men nej det var jerk som dominerade ändå. Igår var de väldigt sugna på "piggen" Daniel körde med en vacker skapelse som han målat själv enligt orange crappie, jag körde med en orginalmålad i samma färg.

Eftersom kvällens största låg på 4,4kg, en för både mig o Niclas, orkade jag inte fota något. Istället ska jag bjuda på Daniels drömgädda som jag var med och fångade uppe i trakterna kring Övik förra hösten. Efter att vi under förra sommaren fått okej med fisk men enbart av den mindre valören var det ett välkommet inslag att Daniel lyckades sätta en fin gädda på 13,5kg!! Ingen av oss andra har lyckats komma i närheten av detta än....
Niclas 103
Daniel 87
Jerker 59
Drömmen

Storherrsjön 2009-06-18

För att få lite variation i gäddfisket beslutade jag och Daniel oss för att testa lite insjöfiske efter gädda.

Vi åkte till en sjö där vi visste att det fanns tillgång till båt, Daniel hade frågat om vi kunde låna den. Ut i skogen det bar med vår lilla 4hk yamahamotor på axeln....(Daniels axel). Detta var första gången vi testade vidundret i vattnet och den skötte sig utmärkt!

Fisket var ganska segt och pga alla näckrosor körde Daniel mestadels med ett hederligt Rapala vassdrag och efter ett tag stod det 3-0 till honom....typiskt tänkte jag...precis som det brukar vara. Ibland är det bra att man inte ger upp utan jag nötte på och hade någon liten känning som gjorde att modet hölls vid liv. När kvällen började lida mot sitt slut hann jag ikapp :) Mina 3 firrar tog jag på The Pig och en BJ2. En av mina gäddor hade svalt "piggen" långt ner och fick sluta livet som kattmat. Vi var vänliga nog och passade på att rensa fisken för att se vad den ätit. Lite förvånade blev vi när den ca 2kg stora fisken ätit en del insekter och räkliknande djur o egentligen inte så mkt fisk.

Niclas passade samtidigt på att åka iväg på Kyrkviken i jakten på #100 innan midsommar, och vips dök det upp ett mms på mobilen och #100 var klar, härligt!

Bilderna denna kväll innehåller inte mkt fisk eftersom det inte var någon direkt storlek på dem. Däremot kan vi beskåda vårt tunga och osmidiga ankare samt mig själv smått less och uttråkad använda förmodligen århundradets sämsta jerk-teknik, lite kul måste man ju ha oxå, och ja...jag ser ut som en äkte mupp :)

Niclas 100
Daniel 81
Jerker 56
Skeppar DanielFett ankare!Spex!

99 och Förra veckans båttävling

Förra veckan blev det återigen en kvällstur till Sandslån.
Jag och Daniel åkte i min båt medan Johnny och Niclas åkte silver.

Vi anlände nästan samtidigt och bestämde oss genast för att det skulle bli en tävling mellan båtarna.
Pang! På andra kastet satt det en fin bit som tyvärr släppte efter några meter. Härligt tänkte jag detta kan bli en bra kväll.
Men inte då...någon hade tydligen bestämt annorlunda. Det tog flera timmar innan jag satte min första på kroken.
Hyfsat gick det för Daniel som slutade kvällen med 8st, jag hade milt sagt otroligt trögt fiske hela kvällen utan hugg (förutom det första).
Slutade dock med 3 avkrokade. Aningens bättre gick det i den andra båten som tog hem kvällens prestigefyllda seger, Niclas fick 10 o Johnny 5.

Nu låg Niclas på härlig 97st gäddor! Tanken om att ha hunnit sätta 100st innan midsommar innebar att vi återigen gav oss iväg till detta någorlunda nyfunna gädd-eldorado.
Så igår den 16e åkte min flickvän Therese med i min båt och som vanligt var det väldigt blåsigt över älven. N & J tog trailer till Sandslån ist.
Jag och Therese hade riktigt bra fiske hela kvällen, hon plockade upp 5st och ett nytt PB på 4,3kg! Grattis gumman! Buster II från haspel blev hennes recept.
Själv körde jag med BJ II och vanlig BJ samt några omgångar med The Pig, plockade en på Piranha oxå. Slutnoteringen för mig blev 7st med en topp på 5,3kg.
Niclas hade för första kvällen på länge trögt fiske, Johnny började bra men efter en härlig omgång med blåbärsmuffins gick det trögt för honom oxå vilket gjorde att han slutade på 4st.
Blev det 100 för Niclas? Nej det saknas en stackare....jag anar att han kommer sjösätta i Kyrkviken någon kväll??!

Niclas 99
Daniel 78
Jerker 53
Tess PB 4300gram!Jerkers 5300g

Regnfiske 2009-06-10

Efter en dag och kväll med bara regn började jag och Therese bli uttråkade så vi åkte iväg en kort sväng till Edsfjärden.
Jag fick mig 3st på jerk och vassdrag. Tyvärr var sällskapet inte nöjd med mig som guide eftersom jag tog alla fiskarna :)
Jag lovar gumman, jag ska se till att du får gädda i sommar!!

De andra pöjka har varit lite lediga och hunnit förbättra statistiken lite. Efter att Niclas nu dragit iväg som en gasell i ledningen har jag och Johnny bestämt att han endast får vertikal-jigga gädda fram till September så vi andra har en chans att hinna ikapp!

Niclas 87
Daniel 70
Jerker 43
Johnny 19
3kg från Ed

Grabbarnas uppdatering

Grabbarna har varit ute några svängar under helgen och bitvis har gäddorna varit helt tokiga, Magnus och Daniel var ute några timmar över dagen i fredags och fick 26st på 3timmar. Niclas åkte upp på fredag eftermiddag och drog ett gäng. Johnny o Daniel lånade båten på fredag kväll eftersom fisket hade varit så bra under dagen. I söndags var Niclas iväg själv och tog totalt 24st! Daniel tog med sig Matte på söndag kväll och bättrade på resultatet lite.

Nu kommer ytterligare ett gäng  helger som inte bjuder på något fiske pga Stadsfest o Midsommarfirande. Det ser ut som att jag får hoppas på fru fortuna så jag iafa får årets största :) Haha...hon skrattar nog åt den önskan!

Niclas 80
Daniel 69
Jerker 40
Johnny 13

Fiske med Jonzars 2009-06-02

En kvällstur med Johnny resulterade i 11st avkrokade och säkert lika många missade. Toppnoteringen hamnade på 5,2kg vilket också är min största hittills i år.
Johnny är nöjd att han nu kommit upp i tvåsiffrigt :)
Daniel 46
Niclas 41
Jerker 40
Johnny 11

Snabbfiske 2009-06-01

Kom iväg sent efter Daniel slutat jobba, åkte från Öd strax efter 20-tiden. Innan klockan var 22.00 hade vi landat 14st gäddor med en topp på 6,5kg för Daniel och 5kg för mig!! Det blev en till sedan solen gått ner, så 7för mig och 8för Daniel.
Niclas har varit ute under helgen och haft bra fiske och har hunnit plocka upp 20st, varav flera kring 5kg!