Öringsfiske 2009-08-05

Eftersom det var sista veckan på semestern och inte direkt strandväder så tog jag med Therese till en "hemlig" privat tjärn som har ett lagomt bestånd av öring. Eftersom jag känner den som har den största delen av marken ikring så har vi tillåtelse att fiska där. Vi har inte fiskat där på många år, men nu blev jag sugen att se om öringen blivit större. Vi rodde ut en bit och började kasta med både drag och spinnare, eftersom jag fått flest öring på spinnare på detta ställe var det inte konstigt att jag fiskade med min gamla trotjänare Vibrax i silver. Fick ett fint hugg alldeles nära båten och jag såg att det var en riktigt fin bit som högg! Lät fisken gå lite eftersom jag inte hade någon håv med mig.....o vips så var gunget i spöt borta.... Jaja bara att fortsätta kasta, bytte till en kopparfärgad spinnare med dubbla kroppar och en till fisk i samma storlek satt på kroken! Tyvärr tappade jag även denna. Den tredje fiske däremot fick jag upp i båten och middagen var räddad :) Därefter blev det vindstilla och det kändes som att fisken blev skygg och inga fler hugg fick vi. Öringen på bilden väger 1,1kg och alla tre jag hade på kroken var i samma storlek.
Öring 1,1kg

Fiske i Åvika 2009-08-03

Första svängen för mig i Åvika sedan Pike Challenge.
Den här årstiden är det väldigt mkt små gäddor som står inne i Åvika, och efter några timmars fiske så vet vi nu att det bara är dem man får där inne just nu. Gäddan på bilden är nog inte mkt större än Daniels Buster.
Vi hann iafa få 11 avkrokade fördelat på 7 till Daniel o 4 till mig innan vi gav oss för kvällen. Therese var med i båten och fick för första gången använda mitt andra jerk-spö, men tyvärr gav det ingen fisk för henne.
Det är även dags att uppdatera ställningen för oss.

Aktuell ställning:
Niclas 172
Daniel 159
Jerker 102
Johnny 56
Minigädda

Trollingfiske i solsken 2009-07-30

Efter att ha åkt runt en del söderut i Sverige hade jag nu kommit hem och blivit rejält fiskesugen. Jag ovh Niclas har pratat om att dra iväg på en trollingsväng. Jag hade köpt på mig några nya gös/gädd -vapen och var redo.
Vi kom iväg aningens sent pga den svåra sjukdomen bakis som drabbat mig helt hastigt. Eftersom det är väldigt högt vattenstånd i älven tänkte vi börja där. Vi körde runt ett tag och drog fint med gräs på både paravaner och wobblers. Tog en liten jerk-paus på ställen som tidigare gett bra med fisk, men det var nog för strömt för gäddan nu så vi kammade noll. Åkte tillbaka till Kramfors och avslutade med 2h inne i Kyrkviken, många fina firrar på lodet men tyvärr väldigt få i båten, ja helt enkelt inte en enda fisk i båten blev det på hela dagen.
4 aktiva spönGräs och åter gräs!ParavanHårt jobb

Regnfiske innan semesterfrånvaro 2009-07-20

En regning måndag kväll insåg jag och Daniel att det inte skulle bli speciellt mkt fiske på ett tag framåt pga semesterplaner osv.

Vi tog ett snabbt varv i regnet ut i älven för lite trolling och jerk-fiske. Kvällens hetaste vapen var Piranha och Daniel tog nog 3 av sina 5 på mitt drag, själv tog jag nog 2 av 3 på den. Sandslån har blivit riktigt svårfiskat nu så här långt in på sommaren pga allt sjögräs och liknande. Vi körde mot slutet av kvällen efter gamla kajen i Sandviken och såg en hel del fisk på lodet, men inget som var sugen på våra drag.