2009-07-14 Fiske med Johnny och Albin

Albin är Johnnys-Sambos-Systers-Son :)
Albin har hittills bara fått en gädda i sitt liv och nu hade Johnny lovat att det skulle bli fler.
Vi åkte till Sandslån där det numera alltid går att få fisk. Mycket riktigt fick Albin den första gäddan till båten, nöjd var han!
Därefter var det Johnny som dominerade....Efter ett tag när solen kom fram så blev det riktigt segt fiske så jag tänkte testa min nya Jigg-n-Stick-Flash. Och visst var gäddorna intresserade av den, men eftersom den endast har en enkelkrok så bommade jag totalt 3st och fick 2 på den. Blir modifiering med extra trekrok till nästa gång. Fikat var kanon vilket vi tackar Malin för! Johnny fick totalt 6 medan jag fick 4 och Albin fick tyvärr ingen fler.
Niclas 155
Jerker 95
Johnny 51
Dagens störstaAlbinJohnny

2009-07-12 Jag hade tänkt fiska

Johnny och Niclas drog ut en sväng framåt kvällen. Själv hade jag tänkt ta med Therese på en lugn kvällstur och försöka fiska gös. Vi låg hemma och vilade efter maten när Niclas ringer och låter aningens stressad, "Kan ni komma och hämta Johnny?". Öhh...Javisst svarade jag. "Han har fått en krok i handleden!". Okej tänkte jag utan att veta hur djupt kroken satt, in i verktygsskåpet för att hämta avbitare, tång och en ren trasa. Tydligen trodde Dr Jerker-Mengele att han skulle kunna få bort kroken själv....
Kvällen slutade med att jag och Therese åkte med honom till akuten, bilden talar lite för sig själv.
Ja fisken han krokade lös räknas....
Niclas 155
Jerker 91
Johnny 45

AkutenKrok i armen

Långt ner i halsen....2009-07-08

Blev en kvällstur till Sandslån igen med Daniel. Som vanligt började han plocka fisk och satte en direkt på 4,5kg. För mig gick det lite sämre. Vi flyttade runt en hel del och provade även en del "djupfiske" kring sötvattenstunneln. Där var det ca: 5m djupt och Daniel körde sin nya Manta. Pang! Det bara small till en gädda som kom från det djupare svarta vattnet, tyvärr satt den inte riktigt och lossnade, men det såg ut att vara en fin bit på 4-5kg. Vi fortsatte uppåt i älven och trollade en bit efter några djupkanter, Daniel som låg närmast kanten lyckades locka ut några små rackare som stod och lurpassade under näckrosorna. Jag experimenterade lite under kvällen med lite annorlunda beten mest för skojs skull, men inget går upp mot ett hederligt jerkbait :) När vi stod ovanför hammrsbron vid en ö såg vi en bäver simma förbi, jag slängde mitt drag i närheten för att skrämma bort den Medan både jag och Daniel stod och kikade på bävern hade Daniel precis vevat in sitt drag till båten och var inte alls beredd, pang så small det på en gröning! Den hade svalt betet längre ner än vad vi trodde var möjligt, ner genom halsen och nästan in i magen var bakdelen på "piggen". Det var bara till att rensa fisken för att få ut draget.
Kvällen slutade iafa 11-5 till Daniel....precis som vi är vana vid.
Niclas 153
Jerker 91
LillgäddaLångt ner i halsenLångt ner i halsen 2Båtbild

Familjefiske 2009-07-03

På fredag kväll hade Henrik blivit fri från feber och ville komma iväg i båten på lite fiske. Även hans fru Bea följde med eftersom hon hoppades kunna få sin första gädda, samt vår plastsyster-son Christoffer åkte med. Det var lite trångt i min lilla 4,5m båt, men det gick ändå rätt bra. Bea började ganska omgående med att få hugg och fick känna på att drilla lite fisk. Henrik hade det tungt hela kvällen och hade ingen känning på flera timmar. Det tog han igen mot slutet när han drog upp 4st på 6 kast med min oranga pig. Jag hade en lagom kväll där jag fick fisk i jämn takt. Provade även den senaste trenden med spinnfluga och det gav snabb utdelning på 2st. Niclas åkte i sin egen båt och hann få 10st innan kvällen var slut. Daniel har under helgen varit i Övik och fått 20st.

Vill även passa på att länka till en blogg jag läste i fredags där det står om folk som saknar fullständigt vett!! Det är Agne på AGMA Forntid & Äventyr som skrivit om vansinnesfiske på Vågsfjärden i Nordingrå.

Niclas 153
Daniel 119
Jerker 86

Årsbästa, dagsrekord, båtrekord 2009-07-01

Egentligen var det tänkt att min bror som är på besök från Stockholm skulle följa med till vårt guldställe eftersom han tyckte att där kunde jag ge fångstgaranti. Tyvärr låg han i feber och missade vår lilla rekordkväll.
Solen gassade och termometern visade på närmare 30grader när jag och Niclas åkte från båthamnen i Kramfors. Vi åkte iväg och testade lite djupfiske längs älven innan vi plockade upp Johnny. Djupfisket gav inget resultat. Johnny anlände med bil och hoppade in i båten, dags att ge sig iväg till våra "hot spots". Första stunden var fisket trögt, mycket gräs gjorde att jag slängde på min Piranha jerk som ligger alldeles under ytan och rör sig helt galet. Genast började jag kroka fisk! Jag låg ett tag på 5-0-0 gentemot de andra. Piranhan fortsatte att leverera och jag kom snabbt upp i 11 avkrokade. Därefter började Niclas leverera på BJ2 och de slutade ta på mitt bete. När solen gått ner blev det fiske med "piggen" som gav fint med fisk. Kvällen slutade iafa med totalt 42 avkrokade, båtrekord för en kvälls fiske. Vidare satte jag årsbästa med en firre på 6,5kg! Dessutom blev det en ökning på mitt maxantal under en dag från 15 till 19. Niclas slutade på 17st efter en trög start medan Jonza stannade på 6st plus en abborre, dock med ett årsbästa på 5,5kg. Daniel har varit uppe i Övik och fiskat under den gångna helgen där fisken också varit bra på hugget.